Slik lager du en god “Om”-side på din e-commerce site


Den er generelt en av de mest besøkte sider på din nettside, og den genererer selvsagt mye trafikk. På tross av det, har virksomheter en tendens til å fylle sine «Om oss» sider med mye tekst, tunge fagbegreper og av en eller annen grunn unnlater de å bruke bilder. Det betyr, at din «Om oss» side blir alt annet en leselig, og risikoen for at vedkommende som lander der hopper videre til konkurrenten, er stor.

En god ”Om oss” side er viktig for deg og din virksomhet, da den kan gjøre forskjellen i å omgjøre en potensiell kunde til en betalende kunde. Kort sagt har «Om oss» siden som formål å fortelle din leser hvem du er, og hva du kan tilby. En god «Om oss»-side forteller din leser:

  • Hvor og hvordan dere skaper verdi for deres kunder
  • Hva er unikt ved deres virksomhet
  • Hva gjør dere anderledes enn andre liknende virksomheter

Dernest er det viktig at dere stiller dere selv spørsmålet: Hva er formålet med vår ”Om oss” side? Er det å gi leseren lyst til å lese videre, er det en Call to Action (CTA) eller noe helt annet? Uansett hva, så skal formålet være klart og tydelig for dere, slik at dere ikke risikerer at deres lesere gjør det motsatte av hva du gjerne vil oppnå.

Uansett hva du ender opp med å gjøre: Husk å dokusere på brukerne. Hva har de lyst eller behov for å lese for å komme til en ønskelig konklusjon? Spør deg selv – er dette noe leseren har lyst til å lese, eller er dette noe du har lyst til å fortelle?

Nedenfor har jeg samlet noen eksempler på gode ”Om-sider”:

Den personlige

En personlig Om-side er med på å øke troverdigheten av din virksomhet blant dine kunder. Det gjelder både større, så vel som minde og mellomstore, virksomheter. Det er dog spesielt i mindre og mellomstore bedrifter at det er spesielt fordelaktig med en personlig ”Om oss” side, da ikke alle potensielle kunder i forveien kjenner til bedriftens brand eller verdi.

Weloveemails har personliggjort sin ”Om oss” side med et portrett av her enkelt medarbeider, så kunden kan vite nøyaktig hvem de snakker med. 

Det mest nødvendige

Firmafon har nylig (2016) laget en ny ”Om oss” side, som presenterer deres lesere for det viktigste budskap som det aller første.  Deretter følger tre underbyggende argumenter. Det vesentlige ved denne type Om-oss side er nettopp at det mest interessante innhold blir presentert som det første. Ofte har dine online lesere lite tålmodighet når de leter etter noe bestemt – og det er derfor viktig at de blir presentert med det viktigste innholdet umiddelbart. Deretter kan det være at de får lyst til å lære mer og navigere seg videre rundt på ditt nettsted.

Den visuelle

En sterk visuell «Om oss» side er som regel interessant for dine lesere og vil holde dem fast lengre enn uten. Pravda har skapt en ”Om oss” side hvor statiske bilder er erstattet av video, som i høyere grad underholder leseren, eller titteren om du vil. For eksempel er de klassiske medarbeiderbildene erstattet med GIF-videoer av medarbeiderne, og «Om oss» sidens bakgrunn er en video av Pravdas lokasjon i stedet for den klassiske hvite bakgrunnen. 

Den utdypende

Som virksomhet kan man ha behov for å utdype enkelte ting litt mer. En måte å komme rundt det på ”Om oss” siden, er å inkludere punkter eller illustrasjoner som beskriver hva du og din virksomhet er best til. ThinkPR har inkludert en illustrasjon med statistikker over deres ”Top Skills” og ”Why hire us”, så kundene klart og tydelig kan se hva byrået kan tilby – uten at det blir kjedelig. 

Den morsomme

En morsom og annerledes Om-side er med på å fange din lesers interesse, og kanskje gjøre at du beholder leseren lenger på din nettside, og gjør at du blir husket bedre. Det morsomme elementet kan være vidt forskjellig fra nettside til nettside, og det behøver ikke å være et stort og tidskrevende prosjekt å gjennomføre. Hele Vejens nettside er meget iøyenfallende på grunn av deres annerledes design, og spesielt deres ”Om oss” side er veldig interessant. I stedet for de «klassiske» titlene på medarbeiderne, er de byttet ut med morsomme og finurlige titler, som får deg til å trekke på smilebåndet.

Også Peytz benytter et morsomt element på deres «Om oss» side. Ved første øyekast likner det på en helt normal «Om oss» side, men når musen føres over medarbeidernes bilder, får man raskt øye på det morsomme elementet. Bildet av medarbeiderne skifter nemlig fra det klassiske portrettbildet til en komisk versjon. 

Husk bare at ikke alle bedrifter er tjent med å være morsomme. Driver du et regnskapsbyrå, bør du kanskje avstå fra titler som «Kreativ bokfører» eller komiske bilder, men du kan selvsagt ha andre morsomme element som gjør at du står ut i mengden. 

Del innlegget

Kontakt meg

Vil du vite mer om e-handel eller mobile løsninger, må du gjerne sende ​​meg en e-post eller ringe. Vi har over 15 års erfaring med e-handel og har interne forretningsrådgivere, designere og utviklere.