5 must-do’s til din Youtube kanal


Når du setter opp en Youtube kanal er det viktig å legge fokus på både det tekniske, visuelle og informative. Hvis ikke disse parametrene er satt opp og fylt ut tilstrekkelig, kan du være ganske sikker på at dine besøkere lynkjapt klikker seg videre til noe mer spennende. Ved besøk gjelder det å fastholde, konvertere eller å få sendt vedkommende videre til en av dine andre kommunikasjonskanaler. Via godt innhold, en flott visuell kanal, tydelige call-to-action budskap og linker, handler det om å:

  • Få konvertert den besøkende til abonnent
  • Skape flere videoavspillinger på kanalen
  • Få kommentarer, likes eller delinger
  • Alternativt lede brukeren videre til ens website eller andre sociale plattformer.

Nedenfor ser du et godt eksempel på hvor mange muligheter du har for å optimere din Youtubekanal. Det første bildet er et eksempel på hvordan en kanal kan se ut, når du har fokusert på gjøre å den innbydende og inspirerende, mens det andre bildet viser en nyopprettet, «blank» kanal på Youtube. Hvilken selger mer?

Kort sagt er det en mengde muligheter og parametre som du skal ta hensyn til, hvis du vil bygge opp et publikum på din Youtube kanal. De grunnleggende og mer tekniske ting vil bli beskrevet i dette innlegget, slik at du kan få en god start på verdens største videomedie.

1. Legg til Channel Art

Channel art er det vi fra Facebook kjenner som coverbildet. Her har du flere muligheter til å legge til et bilde. Du kan enten hente det fra PCen eller direkte fra din Youtube konto hvis du har lagret noen der allerede. Du kan også velge bilder fra Youtubes eget galleri. Det er en fordel om du benytter et grafisk vakkert bilde kombinert med et kort tekstbudskap, firmaets navn, slogan, verdier eller liknende. Bildets størrelse anbefales å være på 2560 x 1440 pixels.

2. Legg til Channel Icon

Youtube bruker typisk profilbildet fra den Googlekonto som du er logget inn med, og har som channel icon der. Prosessen for å legge til eller endre dette bildet er veldig likt til channel art som beskrever på Channel Art. Bildet bør dog avspeile din virksomhet og mange benytter selskapets logo som channel icon. Den anbefalte bildestørrelsen er 800 x 800 pixels.

3. Fyll ut kanalbeskrivelse

Beskriv her hvorfor den potensielle bruker bør subscribe til din kanal, og informer om hva slags innhold brukeren kan forvente. Du har 1000 tegn til rådighet, og SØRG FOR Å BRUKE SAMTLIGE. Alternativt kan feltet også brukes til å linke til virksomhetens øvrige sosiale plattformer eller hjemmeside. Benytt gjenre en URL forkorter, eksempelvis bit.ly, slik at du bruker færre tegn og dermed har mulighet til å legge inn mer innhold. Men husk; innholdet må være relevant.

Med en utfyllende, relevant kanalbeskrivelse vil sannsynligheten for at kanalen din dukker opp som et søkeresultat også bli markant høyere. 

4. Opprett spillelister

Uansett om du allerede har lastet opp videoer til din kanal eller ikke, er det en klar fordel å opprette spillelister, eller «play lists». Det er med på å strukturere innholde på kanalen, og kan opprettes etter eksempelvis tema, forretningsområde eller liknende. Da er det også enkelt å holde strukturen når du laster opp nytt  materiale, ved å legge det direkte i riktig spilleliste. Denne formen for struktur er en fordel for både brukeren og for virksomheten, da det skaper rammer og gir overblikk. De forskjellige spillelistene kan senere legges godt synlig på kanalens forside, og ikke kun under fanen «spillelister» (eller «Play lists») i den horisontale toppmenyen. 

5. Legg til en kanaltrailer

Velg en video som ”kanaltrailer”. Denne spilles automatisk av når en ikke-abonnent besøker ens kanal. Traileren skal aller helst skape blikkfang og vekke interesse, slik at den besøkende har lyst til å komme tilbake. Målet til traileren er å få brukeren til å trykke på subscribe-knappen, interagere med dine videoer (eks. kommentere) eller rett og slett bla seg videre rundt i dine videoer.

Til slutt

Disse fem tipsene er selvsagt ikke nok til å skape en masse trafikk og abonnenter til din Youtube kanal alene. Du bør legge en strategi for innholdet av videoene, slik at det ikke kun er kommersielle eller salgsfremmende videoer du har på kanalen. Sørg for å skape verdi for dine abonnenter, det være seg i form av tips og tricks, eller videoer som tar brukeren med «behind the scene» og gir innblikk i det daglige arbeidet i selskapet eller produksjonen.

Tusen takk for at du tok deg tid til å lese innlegget – vi håper du lærte noe nytt!

Del innlegget

Kontakt meg

Vil du vite mer om e-handel eller mobile løsninger, må du gjerne sende ​​meg en e-post eller ringe. Vi har over 15 års erfaring med e-handel og har interne forretningsrådgivere, designere og utviklere.