Nemlig.com er kanskje Danmarks svar på Kolonial.no, om enn noe mindre. Vil det gjøre at de overlever?

En takk til Brødboksen og trender 2018

Sist uke gråt jeg noen tårer for Brødboksen. Ok, strengt tatt gråt jeg ikke, men jeg tenkte i hvert fall at jeg burde tenne et lite lys for dem. En magisk liten boks som kunne stå på trappen hver morgen med ferskt brød og verdens beste nypressede appelsinjuice, kommer ikke lenger. Her er noen spådommer for e-handelen i Norge for resten av 2018, om hva det kommer mer av, og hva annet som slutter å komme.


Konkurser og oppkjøp

Skal man snakke om trender innen e-handel i 2018, så kan man vel ikke komme utenom konkurser, nedleggelser og oppkjøp. (Ja, dette var jo en optimistisk start på året!). Marked.no og omtalte Brødboksen kjenner vi alle til. De siste årene har det dukket opp aktører som har turt å utfordre det etablerte, de som sier «sånn har vi alltid gjort det». Game changerne, disrupterne. De som tør. Og som gjør resten bedre.

Kolonial.no – vi heier på dere. Og vi heier på dere er gamle i gamet, men likevel evner å tenke nytt. Som Schibsted som eier Morgenlevering som igjen plukker opp restene av Brødboksen.

Jeg tror ikke Brødboksen er den siste konkursen vi vil se i år. Flere vil dukke under, og flere vil slå seg sammen fremover. Og kanskje skjelver noen av de andre «veletablerte» også, selv om de jubler nå. For at nok en fersking dukket under. «Slik har vi alltid gjort det,» vinner frem. Men det er en sovepute. Det er nye måter å gjøre ting på, selv om ikke alle lykkes.

Lær fra de som tør.

Omnichannel

Det er ikke sånn at nettet er svaret på alt alltid. Dessverre. For å lykkes, må du nå ut til kunden der kunden er. Se bare på Zlatans satsning på klærSelv med Zlatans navn klarte de ikke å selge tilstrekkelig på nett alene. Men fra høsten har de lagt om strategien og begynt å selge klærne gjennom sine eksisterende kanaler også; Dressmann, Cubus og andre kjeder som faktisk eies av samme eier (Varner Gruppen). Hvordan salget går nå er meg uvisst, men at de beveger seg mot en omnichannel løsning og at de treffer kundene bedre gjennom flere kanaler er jeg ganske så sikker på.

Nordmenn har ingen sterk preferanse for å handle hos norske nettbutikker. De vet ofte ikke hvor selskapet befinner seg. Enkelhet og tilgjengelighet er det viktigste. Med globale aktører og økt konkurranse internt, er det de beste som lykkes, og jeg vil trekke frem omnichannel som et sted å begynne. Det skaper salg.

Flere vil satse strategisk på og mot dette i 2018.

GDPR

En trend som strengt tatt ikke er en trend, men et krav, er GDPR (General Data Protection Regulation), eller nye personvernregler, om du vil. Og den bør få fokus i 2018. 25. mai er siste frist for å ha implementert de nye personvernreglene for alle bedrifter. Dette gjelder både rutiner så vel som systemer, og bør tas alvorlig av alle e-handlere, og for den saks skyld: oss som leverer løsningene.

Dette er krav som går på alt fra å vurdere risiko og personvernskonsekvenser, til opprettelse av personvernombud, krav til avvikshåndtering, og ikke minst innebygd personvern. Linken er en god veiviser, men jeg trekker allikevel frem prinsippene:

  • Forebygg fremfor å reparere
  • Personvern som standardinnstilling (ingen opt-out)
  • Bygg personvern inn i designet
  • Skap full funksjonalitet (både for deg og kunden)
  • Ivareta informasjonssikkerheten fra a-å
  • Vis åpenhet
  • Respekter kundens personvern

Gode prinsipper som alle burde ha fulgt hele veien. Men nå blir de et krav. Og cookie-policien din? Den bør du nok kikke en ekstra gang på.

Ikke tenkt på GDPR enda, sier du? Vel, i ytterste konsekvens kan du ilegges 20,000,000 EUR, eller, for foretak, opptil 4% av forrige regnskapsårs totale årlige omsetning på verdensbasis i gebyr. Jeg bare nevner det.

For mer informasjon: Les mer hos Datatilsynet om GDPR

Teknologiske «gjennombrudd»

Jeg må vel touche innom teknologi også. Man kan knapt unngå AI (Artificial Intelligence) som «alle» snakker om, chatbots som kjører hele kjøpsprosessen, og betalingsløsninger. Masterpass er endelig på plass, Vipps når nye høyder, Klarna har fått konkurrenter, og cryptovalutaer som Bitcoin åpner opp for spennende muligheter. Men om norske nettbutikker tør å begynne å ta betalt i Bitcoin i løpet av 2018, er vel heller tvilsomt.

Internet of Things (IoT) vil også nå nye høyder i 2018, og med større gjennomslag for løsninger med eksempelvis beaconteknologi som vet hvem kunden er og hvor de beveger seg, smart shelves som kontrollerer både lagerstatus og status i hyllene, vil butikkene få større effektivitet og økt salg. Men tør noen i Norge å stikke hodet frem? Jeg har mine tvil, men håper jeg tar feil.

Da har jeg heller større tro på det neste punktet.

Smartere levering

Flere undersøkelser viser at tilgjengelighet og rask levering er viktig for kunden. Og dette er et satsningsområde det kan og vil gjøres mye på. Aktører som Bring og PostNord gjør spennende grep for å gjøre levering bedre, og løfte opplevelsen for kunden. Hva sies om en dronelevering på hytta, eller en pakkelevering rett inn i gangen hjemme mens du er på jobb? Utfordringene står riktignok i kø, men her vil det skje mye spennende fremover.

B2B

Jeg ser også en trend som har økt i styrke ut over 2017 og kommer til å fortsette i 2018: B2B løsningene blir et satsningsområde. Det er ikke lenger bare løsningene som går ut mot konsumentene, men løsningene som fokuserer på interne prosesser som får fokus. Fra løsninger som effektiviserer drift internt (eks. PIM-løsninger), forenkler hverdagen for kjøp og salg mellom grossister og forhandlere (rene B2B handelsløsninger), eller forbedrer kjøpsopplevelsen for sluttbrukeren (gjennom eksempelvis selgerløsninger som gir selgeren et bedre overblikk). B2B, dog høyere kompleksitet, beveger seg mot B2C løsningene i utforming og brukervennlighet.

Og klarer du å sy sammen både B2B, B2C og alle de andre systemene til én løsning, til unified commerce, ja så er du langt på vei til å ha lagt gullegget.

Fellesnevneren

Felles for alle trendene er at alt handler om sluttbrukeren. Makta ligger i hendene på brukerne, enten de er first adapters eller tviholder på det tradisjonelle. Det skal ikke være lett, og det er det heller ikke. Da ville jo alle ha gjort det.

Og kjære Morgenlevering.no: vær så snill å viderefør Brødboksens nydelige appelsinjuice. Den forvandler en småbarnsfamilies frokost fra et galehus til en fredfull samlingsstund på et blunk. 

Del innlegget

Kontakt meg

Vil du vite mer om e-handel eller mobile løsninger, må du gjerne sende ​​meg en e-post eller ringe. Vi har over 15 års erfaring med e-handel og har interne forretningsrådgivere, designere og utviklere.