Nobody does e-commerce like Bolia   

B2B e-handelsplattform med flere enn 500 000 produktvariasjoner

← Tilbake til cases

Bolia B2B

Bolia er en innovativ designvirksomhet og møbelprodusent. I tillegg til å selge møbler under temaet "New Scandinavian Design" fra sitt eget designteam, har Bolia en ambisjon om å gi kundene en unik og relevant opplevelse på tvers av kanaler og kontaktpunkter.


I nært samarbeid med Vertica har Bolia utviklet en unik e-handelsløsning som er plattformen for alle salg og all interaksjon med kunder på tvers av alle kanaler. Plattformen brukes i dag til online B2C- og B2B-salg og som butikksystem i flere enn 38 fysiske butikker i Europa.

I tillegg til å selge møbler fungerer Bolias fysiske butikker som utstillingslokaler der kundene kan se utvalgte varer og bli kjent med hele spekteret via iPad-er i butikken.

0

B2B-salg

i hele verden

B2B-salg i hele verden

Med den nylige relanseringen støtter e-handelsplattformen nå også B2B-salg, og Bolia kan inngå samarbeidsavtaler med forhandlere over hele verden. Prinsippet er det samme som B2C, ettersom sluttkunden kan se utvalgte møbler i B2B-forhandlerens butikk og det fulle produktutvalget på iPad-er i butikken.

I tillegg til å selge Bolias designmøbler får B2B-forhandleren også et unikt IT- og logistikkoppsett, siden løsningen støtter alle forretningsprosesser, inkludert innkjøp, salg og logistikk. Bolias møbler bestilles direkte til ordreproduksjon, så det er ingen lagerbinding for forhandlere i utlandet. Plattformen inneholder en digital leveranseberegning, slik at sluttbrukeren får oppgitt en nøyaktig leveringsdato i salgssituasjonen. 

Med den nye plattformen kan Bolia vokse enda raskere, da det er lett å koble til nye forhandlere og åpne nye markeder på steder der Bolia ikke selv er til stede med fysiske butikker.

Innsamling av data

Bolias fysiske butikker, mobile nettsted og vanlige nettsider er samlet via en skybasert løsning som gjør det mulig å samle inn data om kundene når de møter Bolia digitalt. Innsamling, bearbeiding og bruk av data er nøkkelen til å skape en optimal kundeopplevelse – noe vi vanligvis betegner som unified commerce.

Dette betyr at Bolia alltid er oppdatert med kunnskap om kundene, deres preferanser og kjøpshistorikk. Dermed kan Bolia alltid møte kundene på samme personlige og profesjonelle måte på tvers av kanaler og enheter.

Lynrask søking og konfigurasjon

I utviklingen av løsningen var det et særlig fokus på søk og å hjelpe kundene med valg og konfigurasjon av deres foretrukne møbler. På hver kategoriside blir kunden presentert for en filtreringsmeny som lar kunden begrense og presisere søket sitt.

Mange av Bolias møbler kommer i mange forskjellige modeller med et mylder av farger og materialer. Derfor tilbyr Bolia en rekke digitale verktøy som kan hjelpe kunden med å finne riktige møbler. 

Mange av Bolias produkter kan for eksempel være sammensatt på tvers av en lang rekke variasjoner via en produktkonfigurator, der kunden selv kan designe møbler basert på parametere som farge, materiale, størrelse osv. Løsningen inneholder over 500 000 produktvarianter som administreres og søkes lynraskt frem gjennom Elastic Search direkte knyttet sammen med EPiServer.

500000 Produktvariasjoner

Med den nye løsningen er det lett å rulle ut B2B-plattformen vår til nye markeder og koble forhandlere på i hele verden. Sammen med Vertica har vi skapt en sterk plattform som hjelper oss med å oppnå massiv vekst i B2B-markedet og på tvers av mange markeder i årene som kommer.

Jacob Daa Hankert

International Marketing & Omnichannel Director i Bolia

Unike B2B-funksjoner

I tillegg til standardfunksjoner har B2B-forhandleren også tilgang til å sette sammen og se sitt individuelle sortiment, innkjøpspriser sidestilt med veiledende utsalgspriser og marginer, samt informasjon om kommende kolleksjoner fra Bolia.

Når B2B-forhandleren står sammen med sluttkunden i butikken, kan forhandleren med et klikk skjule B2B-prisene, slik at kundene bare ser deres faktiske pris. Den nye plattformen har dessuten en innebygd funksjon som gjør det mulig for møbelforhandleren å utarbeide og sende tilbud på e-post til den enkelte sluttkunden. Dermed blir tilbudsgivingen mer effektiv, og det blir lettere for sluttkunden å ta den endelige avgjørelsen om å gjennomføre et kjøp, da han/hun bare trenger å godta eller endre på ordren med noen få klikk.

Siden B2B-plattformen er bygget på Bolias B2C-plattform, leverer Bolia en velprøvd kundeopplevelse som testes og optimaliseres daglig.

Et område i massiv vekst

Med lanseringen av en skalerbar B2B-plattform har Bolia skapt et lett tilgjengelig og fullt funksjonelt salgsverktøy, der B2B-forhandlere over hele verden har tilgang til en komplett plattform med integrert logistikkstyring og fullt produktspekter med over 500 000 artikler.

Siden lanseringen av den nye e-handelsløsningen har Bolia fått 60 forhandlere fordelt på 15 land, og enda flere markeder står nå klare til å bli koblet på B2B-plattformen. Bolia har derfor opplevd en sterk vekst på hele 241 %.

Gjennom 15 år har Bolias samarbeid med Vertica sikret et vedvarende forretnings- og utviklingsmessig moment. Med den nyeste løsningen understrekes det at design, brukeropplevelse og teknisk implementering er avgjørende for at selskaper som Bolia kan fortsette å vokse og skape ekstraordinære resultater i en bransje preget av hard konkurranse.

Kontakt meg

Vil du vite mer om e-handel eller mobile løsninger, kan du bare sende ​​meg en e-post eller ringe. Vi har 15 års erfaring med e-handel og har interne forretningsrådgivere, designere og utviklere.