Internasjonal e-handelsløsning for B2B   

Styrker salgsarbeidet og gir kundene en bedre kjøpsopplevelse

← Tilbake til cases

Convena Distribution A/S

IT-distributøren Convena Distribution A/S er i vekst og har i løpet av de siste årene utviklet seg til å bli et stort selskap med internasjonal anerkjennelse. For å styrke salget og sikre videre vekst har Convena lansert en ny internasjonal B2B e-handelsløsning.


En sammenhengende kjøpsopplevelse

Convena er en internasjonal IT-distributør med et sammenvevd nettverk av kunder og leverandører. Selskapet har kunder i over 40 land og er representert med kontorer flere steder i Europa. For å akselerere veksten valgte Convena i 2016 å formulere en ny digital strategi og innlede deres digitale reise ved å lansere en ny digital salgskanal til fordel for kunder, selgere og virksomheten.

Selskapet ønsket å etablere en førsteklasses kjøpsopplevelse for alle sine kunder, med god service, kvalitet og dialog som gjennomgangstemaer i den nye e-handelsløsningen. Ambisjonen på sikt er å skape en sammenhengende kundereise på tvers av både offline- og online-kanaler.

Den nye e-handelsløsningen skal i stor grad bidra til å tiltrekke nye kunder, beholde eksisterende kunder og øke frekvensen av ordre fra allerede etablerte kunder samt digitalisere og skape en mer effektiv salgsprosess.

For å understøtte den digitale transformasjonen var det avgjørende å lansere en brukervennlig løsning som var basert på kundens behov og den personlige servicen som kundene kjenner fra direkte dialog på telefon og e-post.

6

språk

40

land

Digitalisering av tilbudsgivning og kvalifisert kundeservice

Convena har fått en B2B e-handelsløsning som er brukervennlig og samtidig bidrar til å optimalisere kundens tidsbruk og handelsvirksomhet. De er ikke lenger begrenset av virksomhetens åpningstid, men kan bestille varer når som helst på dagen og via flere kanaler. 

For Convena er det avgjørende at kundene deres har tillit til den nye salgskanalen, og de får derfor tildelt samme selger. Det er lagt vekt på å synliggjøre den personlige kundekontakten ved å fremheve kundens Account Manager og på sikt muliggjøre en direkte dialog med kundens personlige Account Manager via chat direkte fra nettbutikken. Dermed går den personlige betjeningen igjen på tvers av alle kontaktpunkter og all kommunikasjon med kunden.

Selgerne er samtidig bedre rustet til en kvalifisert kundedialog basert på kundens individuelle profil, kjøpshistorikk og tidligere produktinteresse.

Foruten å sikre gode og helstøpte kjøpsopplevelser på tvers av kanaler har Convena også et ønske om å styrke kundeservicen. Derfor har vi utviklet en brukervennlig kundeportal som viser ordre i en samlet oversikt sammen med leveranser, fakturaer osv. Kunden har også mulighet til å opprette retursaker og åpne tilbud som selgeren har gjort klar. Dermed digitaliseres og effektiviseres tilbudsgivningen, og det blir lettere for kunden å legge inn og gjennomføre ordre, da han/hun bare trenger å godta eller avvise tilbudet.

Det har dermed blitt enklere for kundene å betjene seg selv, noe som frigjør mer tid for selgerne til å konsentrere seg om å gi god og personlig service i en produktiv dialog med kundene.

Personlige søk og mersalg

I utviklingen har det blitt lagt særlig vekt på en effektiv søkefunksjon som gir nøyaktige og relevante søkeresultater. Convena har implementert clerk.io, som med fasettert søk og filtrering gjør det enkelt for brukerne å avgrense og presisere søkene. Søkene baserer seg ikke bare på inntastede søkeord, men også på kundens ordre- og nettleserhistorikk samt brukeratferden på nettstedet, slik at søkene blir mer relevante.

Det er samtidig lett å få oversikt over relaterte produkter, siden løsningen automatisk foreslår varer som er knyttet til produktene som er lagt i kurven. Dette er til stor hjelp for kunden og et kraftig verktøy for selgerne, som nå kan gjøre mer personlige mersalg og gi en enda mer kvalifisert kundeservice.

Stort produktspekter

Convena har fått et oversiktlig og brukervennlig nettsted med enkel oversikt over produktkategorier og varer med detaljerte produktbeskrivelser og bilder. For å møte kundenes behov og betjene dem best mulig har produktspekteret blitt utvidet fra 5 000 til 55 000 produkter. Foruten å møte kundenes behov er den store produktkatalogen også med på å synliggjøre og posisjonere Convena som en internasjonal distributør av IT-maskinvare.

Den digitale rejse er begyndt og allerede kort tid efter lanceringen kan vi se, hvordan vores nye digitale platform er medvirkende til at udvikle vores forretningsmodel. Vi ligger nu inde med en viden om vores besøgende, deres adfærd og søgehistorik, der giver et unikt indblik i kundens adfærd og behov, som vi aldrig tidligere har haft. Denne viden er direkte medvirkende til en mere præcis og relevant salgsproces og kommunikation samt en øget kundefastholdelse.

Sune Lou Dusart

Head of e-Commerce & Business Development

Automatisering av arbeidsflyt

I forbindelse med den daglige håndteringen av produkter er den nye løsningen med på å automatisere og effektivisere interne arbeidsflyter knyttet til produktopprettelse, -berikelse og oversettelser til ulike språk. Den direkte integrasjonen med dataleverandøren Icecat tillater Convena å gi kundene tilgang til et meget stort produktutvalg uten tunge manuelle arbeidsganger med fremskaffing av opplysninger om produktene. Først i det øyeblikket kunden ber om et tilbud på produkter, tar selgeren stilling til den endelige prisingen av produktene, som opprettes automatisk i back-end.

Denne automatiseringen sikrer at Convena enkelt kan vedlikeholde og med tiden utvikle sortimentet til flere markeder og språk. 

Effektiv salgsprosess og glade kunder

Convena har fått en løsning som først og fremst gjør det enklere for kundene å handle hos selskapet. Nettbutikken er tilgjengelig hele døgnet, og man kan selv legge inn bestillinger uten å være avhengig av en Account Manager. Tilbakemeldingene er positive, og kundene roser løsningen for å være intuitivt forståelig og enkel å bruke.

I tillegg er nye www.convena.com også med på å styrke virksomhetens synlighet på det digitale markedet som en internasjonal distributør av IT-maskinvare, og løsningen bidrar også til å understøtte salget og Convenas ambisiøse vekstplaner frem mot år 2020, der målet er å fordoble omsetningen.

Kontakt meg

Vil du vite mer om e-handel eller mobile løsninger, kan du bare sende ​​meg en e-post eller ringe. Vi har 15 års erfaring med e-handel og har interne forretningsrådgivere, designere og utviklere.