Coop setter dagsorden for online dagligvarehandel    

Over 8000 dagligvarer levert på døren

← Tilbake til cases

Coop online supermarked

Danmarks største detaljhandelsgruppe, Coop, har kunder over hele landet som etterspør deres brede utvalg av dagligvarer. Nettopp av denne grunn har Coop valgt å fokusere på dagligvarehandel på Internett ved å utvide sin virksomheten med et online supermarked.


Flere kunder å hente online

Coop har i flere år hatt netthandel av non-food-varer på coop.dk og også solgt dagligvarer gjennom irma.dk med stor suksess. Siden Vertica også har levert irma.dk, har vi gjennom 3,5 år samlet kunnskap og erfaringer om dagligvarehandel på nettet. Det var derfor naturlig for Coop å fortsette samarbeidet med Vertica, da de ønsket å utvide virksomheten med et online supermarked som skulle tilby et bredere utvalg av dagligvarer til dansker over hele landet.

Coop trengte derfor en e-handelsløsning som fungerte i nært samspill med deres logistikkoppsett. Med over 8000 varer i sortimentet, som skal leveres direkte på døren til ulike tider, måtte logistikken for frakt og leveringsvilkår fungere knirkefritt. 

Coop hadde også et ønske om å skape en brukervennlig og intuitiv opplevelse for kunden, der den velkjente Coop-merkevaren og kjøpsopplevelsen skulle være i fokus. Vertica har derfor benyttet seg av den nyeste frontend-teknologien og brukeroptimalisert design for å utvikle et brukervennlig nettsted som visuelt minner kundene om det Coop de allerede kjenner.

Online-supermarked med over 8 000 dagligvarer og 25 spesialbutikker

Med nye coop.dk vil kundene få et større tilbud av dagligvarer enn de hittil har kunnet få på nettet, da den nye nettbutikken har over 8000 varer. Men sitt nye online supermarked ønsker coop.dk å nå et bredere publikum med et konsept som appellerer til en større del av befolkningen enn irma.dk gjorde. Det betyr at Coop alltid tilbyr minst 500 av de mest populære varene til en fast lav pris som matcher rabattkjedenes priser. Varene er de samme som kundene kjenner fra alle Coops kjeder, så det er snakk om "alt det beste fra Coop" i én og samme løsning.

Samtidig er Irma nå en integrert del av nettstedet sammen med 24 andre spesialbutikker som tilbyr alt fra delikatesser til økologiske og laktosefrie produkter. 

I spesialbutikkene kan kundene klikke seg inn i de forskjellige butikkene, der de utelukkende finner varer fra for eksempel Meyers, Änglamark, Thise og Urtekram. De 25 spesialbutikkene har sitt eget unike visuelle uttrykk.

Coops medlemsprogram er også en integrert del av den nye løsningen. I dag har Coop 1,6 millioner medlemmer, som alle kan tjene poeng og få medlemsfordeler når de handler dagligvarer på den nye digitale plattformen, altså på samme måte som i de fysiske Coop-butikkene. 

En intuitiv innkjøpsopplevelse

Et team av Verticas grafiske designere, UX-konsulenter og frontend-utviklere har arbeidet tett sammen med Coop for å skape en intuitiv innkjøpsopplevelse for kunden. Flere brukervennlige funksjoner karakteriserer det nye nettstedet, inkludert en intelligent søkemotor, automatiske forslag i søkemotoren, fasetterte søk og tydelige produktkategorier, slik at kunden kan finne sitt ønskede produkt med noen få klikk. 

Nettstedet lagrer kundens 100 hyppigst kjøpte varer, så det er lett å fylle kurven med de mest populære varene med bare ett klikk. Samtidig blir kunden presentert for en oversiktlig betalingsprosess, der kunden enkelt kan se og redigere innkjøpslisten og velge leveringstider for nettopp sitt postnummer. Hele kundereisen er inkludert, så det er mulig for kunden å legge til eller endre sin bestilling helt frem til levering. 

Vi er veldig glade for å samarbeide med Vertica om å balansere kundenes behov for utvalg og service med en sunn forretningsstrategi. Vi legger nå grunnlaget for fremtidens online-supermarked og har kommet langt på reisen – men det er fortsatt en vei å gå. Sammen med Vertica har vi tatt noen store skritt fremover, og med over tre års samarbeid og suksesser bak oss, føler vi oss godt rustet til sammen å bygge og utvikle Danmarks beste online-supermarked.

Thomas Lyst

Lojalitetssjef hos Coop Mad

Fleksibel plattform og brukervennlig CMS

Kjernen i Coops nye løsning er e-handelsplattformen Sitecore Commerce Server samt Umbraco CMS, som håndterer de over 8 000 artiklene. Foruten å levere og implementere e-handelsplattformen har Vertica også sørget for integrasjonen med Coops underliggende forretningssystemer, som alle produktstamdata, priser osv. hentes fra.

8000

dagligvarer

25

Spesialbutikker

500

varer til fast lav pris

0

Levering på døren i hele landet

Foregangsselskap innen online dagligvarehandel

I 2015 vant Coop e-handelsprisen for deres online-salg av non-food-varer med den begrunnelse at de utfordrer sin egen bransje. Dette lever Coop for alvor opp til nå ved å lansere et online supermarked som første store tradisjonelle dagligvarekjede i Danmark. 

Ved å være først ute og toneangivende håper Coop at de kan bidra til å fremskynde markedet for online-handel med dagligvarer i Danmark.

Løsningen er optimalisert for dagligvarekjøp og gjør det samtidig enkelt og praktisk for kunder over hele Danmark å handle hjemmefra med levering direkte til døren.

Besøk coop.dk Mad her og la deg inspirere.

Kontakt meg

Vil du vite mer om e-handel eller mobile løsninger, kan du bare sende ​​meg en e-post eller ringe. Vi har 15 års erfaring med e-handel og har interne forretningsrådgivere, designere og utviklere.

Der er sket en fejl

Takk for din påmelding!

Last ned boken her
Gratis e-bog om omnichannel