Ny B2B-nettbutikk til Hørkram   

← Tilbake til cases

Hørkram

Hørkram er en av Danmarks største og mest synlige matgrossister med nesten 200 lastebiler og over 700 ansatte over hele Danmark. Visjonen har vært å skape en av de beste B2B-nettbutikkene i bransjen, som på sikt skal håndtere 100 % av Hørkrams totale salg.


Intuitiv nettbutikk til en variert kundeskare

Hørkram har et bredt produktspekter med over 25 000 unike varenummer og en kundebase som spenner fra restauranter, hoteller og sykehus til institusjoner, lokale slaktere og kafeer. Dette stiller store krav til Hørkrams nettbutikk, som skal kunne tilby alle typer kunder oversiktlig og intuitiv selvbetjening.

Selskapet har hatt fokus på å sikre varekvalitet, sortiment, logistikk og kundeservice, men ønsker nå å ta et skritt videre mot også å levere en moderne e-handelsløsning med den hensikt å øke kundevennligheten og bevare konkurranseevnen.

26000 varenumre

Rådgivning om e-handel

For Hørkram var det klart at de trengte en gjennomgripende omlegging av deres e-handelsløsning. Målet var å få en ny nettbutikk som på en og samme tid reflekterte Hørkrams identitet og imøtekom kundenes behov. For sparring og råd om e-handel og brukervennlighet valgte Hørkram å alliere seg med Vertica:

"Vi valgte Vertica etter at vi i jakten på en samarbeidspartner til videreutviklingen av nettbutikken vår hadde sett Verticas andre løsninger innen e-handel, blant annet for irma.dk og Føtex. Vi syntes det var veldig profesjonelle løsninger, og at de var i tråd med den stilen vi ønsket for tiden fremover. I møtet med Vertica opplevde vi også at de kunne bidra til å ta oss videre som selskap", sier online-sjef Karin Pedersen i Hørkram.

Vi valgte Vertica etter at vi i jakten på en samarbeidspartner til videreutviklingen av nettbutikken vår hadde sett Verticas andre løsninger innen e-handel, blant annet for irma.dk og Føtex. Vi syntes de var veldig profesjonelle og i tråd med stilen vi ønsket for tiden fremover. Vi kunne også merke at Vertica kunne bidra til å ta oss videre som selskap. De vet hvor utviklingen innen e-handel er på vei.

Karin Pedersen

Online-sjef hos Hørkram

Brukeropplevelse og design

For å møte ikke bare kundenes, men også de interne behovene i Hørkram gjennomførte Vertica en avklaringsfase med representanter fra Hørkrams IT-, markedsførings- og salgsavdelinger. Formålet var å unngå silotenkning og i stedet skape konsensus og eierskap i hele organisasjonen angående den nye e-handelsløsningen. Oppdraget var i fellesskap å skissere det optimale oppsettet som kunne bringe mest mulig forretning og salg fra løsningen. Dette skulle gjøres ved å sette kunden i sentrum og utvikle en e-handelsløsning som passer både for Hørkram og kundene deres.

Etter avklaringsfasen fikk Hørkram tilknyttet et team fra Vertica med eksperter innen brukeropplevelse, forretningsutvikling og grafisk design. Med utgangspunkt i data fra webanalyser og fokusgrupper blant Hørkrams kunder har teamet gitt virksomheten råd om brukervennlighet, funksjonalitet og design.

Fokus for rådgivningen ble lagt på å forbedre kjøpsopplevelsen for Hørkrams kunder gjennom et oppdatert og brukervennlig design, optimalisert søkefunksjon og verktøy som kunne inspirere kundene. Intensjonen var at den nye løsningen skulle reflektere varekvaliteten og samtidig fremvise bredden i sortimentet. Vertica hjalp Hørkram med å fastsette en rekke mål og skissere hvordan hvert enkelt mål best kunne imøtekommes i den nye nettbutikken.

Det var et krav at den nye løsningen skulle fungere knirkefritt på smarttelefon, nettbrett og stasjonær datamaskin. Og aller viktigst var det at løsningen måtte være fremtidssikret med tanke på designuttrykk og valg av plattform. 

"Vi hadde tillit til at Vertica kunne håndtere jobben på en veldig god måte. De har helt fra starten vært et meget hyggelig bekjentskap, der vi bare har opplevd god kommunikasjon og stor profesjonalitet", utdyper Karin Pedersen.

Fornøyde kunder, mersalg og færre feil

Hos Hørkram ser man frem til nye hoka.dk, som skreddersys til å uttrykke Hørkrams forretning og samtidig imøtekomme kundene best mulig.

Den nye nettbutikken har flere muligheter for mersalg og kundeinspirasjon, da den understøttes av mange produktbilder. Navigasjonsstrukturen er også støttet av bilder, og kunden kan til enhver tid se hvor han/hun er på siden, og hvilke andre menyelementer som er tilgjengelige.

Samtidig er det raskt og enkelt å legge inn bestillinger hvis kunden allerede vet hva han/hun vil ha. Dette er viktig, ettersom Hørkrams kunder er travle og typisk har innkjøp som en av mange arbeidsoppgaver i løpet av en dag.

Hørkrams nye løsning muliggjør at selskapets øvrige markeder i land som Sverige og Polen kan ha et selvstendig nettsted og en selvstendig nettbutikk. Dermed er det ingen bremseklosser for internasjonalt salg.

Vertica har stor kunnskap om e-handel, teknologi, trender og systemer, noe vi virkelig har hatt stor nytte av. De vet hva som matcher behovene våre, og de har gjort det enkelt og billig for oss å velge de riktige systemene allerede fra starten. Vertica har ledet oss svært fint gjennom prosessen og alltid gitt oss sparring basert på den virkeligheten vi befinner oss i. De tilbyr ikke bare en løsning som også ville fungert for alle andre.

Karin Pedersen

Online-sjef hos Hørkram

Kontakt meg

Vil du vite mer om e-handel eller mobile løsninger, kan du bare sende ​​meg en e-post eller ringe. Vi har 15 års erfaring med e-handel og har interne forretningsrådgivere, designere og utviklere.