Optimalisering og strategisk sparring for bedre synlighet på nett 

← Tilbake til cases

Online-markedsføring i Royal Greenland

Fiskerigiganten Royal Greenland er kjent som en fast del av frokostbordet ved høytider for de fleste dansker. Selskapet er eid av det grønlandske selvstyret og har en sterk tilknytning til lokalsamfunnet. Visjonen er å bringe nordatlantiske sjømatprodukter av høy kvalitet fra fangst til forbruker.


Royal Greenland ønsker å levere verdi i hverdagen og komme nærmere både sine nordiske kunders hverdag. En vesentlig del av Royal Greenlands markedsføring er derfor bygget rundt deres oppskriftssamarbeid med en rekke kjente danske kokker. Royal Greenland ønsket å være til stede med sine oppskriftsforslag når kundene trenger dem, og en større synlighet i søkemotorer ved hjelp av AdWords skulle styrke dette arbeidet.

Verticas team for online-markedsføring har, basert på innsiktene AdWords-annonsering har gitt, hjulpet Royal Greenland med å øke selskapets organiske trafikk på både det danske og svenske nettstedet. Siden den gang har samarbeidet også utviklet seg til strategisk sparring i forbindelse med Royal Greenlands tilstedeværelse på det nye matmarkedet shobr.com. Som en del av denne prosessen har Vertica også hjulpet Royal Greenland i gang med annonsering på Facebook.  

Målrettet annonsering og remarketing

Fokuset for AdWords-søkeannonsene har vært å skape en mer fokusert annonsering. Tidligere var Royal Greenlands annonsering svært bred og målrettet til nesten alle søk på Google som omhandlet fisk. I dag er søkeordene snevret inn betydelig inn, og Vertica har bidratt til å sette fokus på de søkene der Royal Greenland har relevant innhold å tilby. Dette har gjort at Royal Greenlands gjennomsnittlige annonseplassering har økt fra et gjennomsnitt på 2,2 til en gjennomsnittlig plassering som nummer 1 – og dét uten å øke klikkprisen eller få færre klikk. 

Som en del av optimaliseringsarbeidet med AdWords-annonsering har Vertica også definert og satt opp sporing av mikrokonverteringspunkter på nettstedet. Ved å verdisette brukernes atferd kan optimaliseringsarbeidet gjøres på en mer kvalifisert måte. Eksempler på mikrokonverteringer på Royal Greenlands nettsted er registrering for nyhetsbrev og tidsforbruk på de ulike oppskriftssidene. 

Gjennom verdifastsettelsen av brukerne av nettstedet har det vært mulig å opprette remarketing-målgrupper med de mest lojale og interesserte brukerne. Disse målgruppene har Vertica så brukt til å gi Royal Greenland ekstra synlighet overfor sin kjernemålgruppe, for eksempel i form av bannerannonsering.

Til å begynne med ønsket vi å opprette annonser via AdWords, men samarbeidet utviklet seg raskt til strategisk sparring med Vertica med henblikk på å optimalisere vår synlighet på nettet. Vi har vært veldig fornøyd med samarbeidet og de mange resultatene vi allerede nyter godt av.

Lotte Skjøttgaard Sørensen

Markedsføringskoordinator hos Royal Greenland

Optimalisering av sosiale medier 

Som en del av forbedringen av Royal Greenlands synlighet på nettet har optimalisering av Royal Greenlands tilstedeværelse på sosiale medier også vært en vesentlig faktor. Vertica har bidratt med å opprette og strukturere annonsering for Royal Greenlands Facebook-side. Dette har gjort at det gode arbeidet Royal Greenland allerede gjør på siden, har hatt en enda større rekkevidde og bredere brukerinvolvering.

Et annet mål for Royal Greenlands Facebook-side har vært å øke antallet følgere og skape en lojal følgerskare. Med målrettet annonsering har Royal Greenlands antall følgere økt fra 1600 i januar 2016 til 3300 mars 2016. Økningen i antall følgere har også resultert i at Royal Greenland har forbedret rekkevidden innleggene deres har, og har gått fra en daglig rekkevidde på 140 i 2015 til et daglig gjennomsnitt på 827 i 2016. 

Oppsett av dashbord

Optimaliseringen av Royal Greenlands tilstedeværelse på Internett har gitt tilgang til en rekke data. Gjennom verktøyet Klipfolio har Vertica bidratt til å etablere et felles dashbord med sporing av Royal Greenlands nøkkeltall. På denne måten kan Royal Greenland alltid følge med på dataene og holde seg oppdatert på hvorvidt fastsatte mål nås. 

Kontakt meg

Vil du vite mer om e-handel eller mobile løsninger, kan du bare sende ​​meg en e-post eller ringe. Vi har 15 års erfaring med e-handel og har interne forretningsrådgivere, designere og utviklere.