Scandlines sjøsetter online BorderShop 

← Tilbake til cases

Scandlines

Med mer enn 7,6 millioner passasjer på rutene Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock er det fart i grensehandelen hos Scandlines. De har derfor utformet en ny digital plattform hvor kundene kan hoppe over køen og forhåndsbestille alt fra øl, vin, vann og sprit til godteri, snacks og sjokolade.


I havnene Puttgarden og Rostock har Scandlines sine to grensehandelbutikker, som hvert år har mer enn 1,5 millioner besøkende. For å være konkurransedyktig, styrke den digitale tilstedeværelsen, og gjøre det enda enklere for kundene å handle når de krysser grensen mellom Danmark og Tyskland, har Scandlines fått utviklet en ny online BorderShop.

Konkurransedyktige med ny shop

Hovedfokus i alle Scandlines' aktiviteter er å skape den best mulige opplevelsen for kunden, uansett om det er ombord på fergene, i butikkene eller onlien. Men den forrige nettsiden levde ikke opp til krav om brukervennlighet og kvalitet, og den kunne ikke følge med den stigende ordremengden. Scandlines ønsket derfor en ny, tilsvarende nettbutikk med fokus på salg og den gode kundeopplevelsen.

Grensehandel er en prisfølsom, dynamisk og kundedrevet verden. Det stiller store krav til løsningen, da Scandlines hele tiden skal være i stand til å kunne følge med og operere smidig i markedet på pris og produktutvalg. Det handler om alltid å være ett skritt foran konkurrentene. 

Online og offline smelter sammen

Ambisjonen har alltid vært å la Scandlines' online og offline kanaler støtte opp om hverandre og gi insentiver til kjøp flere steder på kundereisen.

Et av fokusområdene har vært å skape sammenheng mellom den nye løsningen og kundeklubben SMILE, som har 500 000 medlemmer. SMILE er Scandlines' fordelsprogram som ut over å gi spesielle tilbud og rabatter, gjør det mulig for medlemmene å tjene opp og benytte kundepoeng hver gang de handler hos Scandlines - både om bord på fergene, i butikkene og i nettbutikken. Resultate er at ordrer fra nettbutikken er med på å skape god trafikk til de fysiske butikkene og øke mersalget.

Medlemmene kan til enhver tid logge inn og få oversikt over tidligere kjøp, aktuelle tilbud og rabatter, samt opptjente poeng.

Produktanbefalinger og kampanjer skaper salg

Nettbutikken er utviklet med den hensikt å gjøre det så enkelt som mulig for kunden å gjennomføre en ordre. For å inspirere til mersalg har Scandlines fått implementert Raptor som salgsmotor. Ut over å booste mersalget er produktanbefalingene med på å vise frem bredden i Scandlines' sortiment, som omfatter mer enn 2000 produkter. På nettbutikken er det tilsvarende plassert spotter som gjør de besøkende oppmerksomme på aktuelle tilbud, kampanjer og events. 

Redaktøren har til og med fått flere muligheter til å opprette landingssider som støtter opp under budskap i nyhetsbrev, samt aktuelle tilbud og kampanjer i fysiske kataloger. 

Den gode prosjektgjennomføringen med Vertica har resultert i at vi nå har en online salgsplattform, som lever opp til de forventningene kundene har i 2018. Samtidig ble prosjektet levert til avtalt tid, hvilket har hatt stor betydning for de interne stakeholderne.

Rune Andreasen

E-commerce prosjektleder

De tekniske elementene

Løsningen er - akkurat som Scandlines' andre digitale kanaler - bygget på Sitecore. Med de innebygde Experience-funksjonene er det gode muligheter for å skape en relevant digital opplevelse med ensartede budskap på tvers av SMILE-portalen, nettbutikken, scandlines.com og booking-universet.

Plattformen er direkte integrert med Scandlines' POS-system, og det sikrer sammenheng mellom nettbutikken og de fysiske butikkene, og kan på sikt skape en mobilopplevelse gjennom Scandlines' app, som også bygger på samme POS-system.  

Integrasjonen sikrer også at priser og rabatter oppdateres automatisk på nettbutikken sammen med informasjon om SMILE-medlemskap og poenger. Prisberegningen er kompleks og håndterer rabatter på både enkeltprodukter, mengderabatter og miks av varianter.  

Bedre produktdata med PIM

Sammen med nettbutikken har Scandlines fått etablert et Product Information Management-system (PIM). PIM-løsningen er basert på inRiver Digital Marketing Cloud.

inRiver ivaretar produktkatalogen og håndterer produktberikelsen i form av tekst, bilder og oversettelser, og sikrer at oppdateringer automatisk overføres til nettbutikken og andre kanaler. inRiver letter ikke bare arbeidet med vedlikehold og distribusjon av produktdata, men styrker også informasjonsnivået ut mot kundene. 

InRiver sender automatisk databerikningsvarsler til Scandlines dataleverandør.

Økt trafikk og omsetning

Kundene har tatt den nye løsningen godt i mot, og allerede kort tid etter lanseringen er antallet sessions, transaksjoner og ikke minst omsetningen økt markant.

Samtidig har løsningen vært med på å redusere antallet manuelle prosesser og oppgaver som oppdatering av priser, rabatter og produktinformasjon. Også flyten fra online bestilling til lagerplukk og utlevering av varene er blitt forbedret. Scandlines har fått et helt nytt logistikkoppsett, som støtter opp om forretningen og den stigende ordremengden. Det er alt sammen med på å frigjøre tid og ressurser internt hos Scandlines.

Kontakt meg

Vil du vite mer om e-handel eller mobile løsninger, kan du bare sende ​​meg en e-post eller ringe. Vi har 15 års erfaring med e-handel og har interne forretningsrådgivere, designere og utviklere.