Google AdWords og Real Time Bidding

Enten dere trenger å øke kjennskapen til merkevaren og introdusere flere brukere til nettstedet, eller dere ønsker å holde på eller følge opp potensielle kunder i deres kjøpsprosess, leverer Google AdWords verktøyene dere trenger for målrettede annonsekampanjer.

Nedenfor kan du lese om de mest brukte annonseringsplattformene Google AdWords tilbyr. 


AdWords-tekstannonser

Alle vet nå at noen av resultatene i Googles søkeresultater er betalte plasseringer. Plasseringen av de klassiske tekstannonsene varierer, men er oftest å finne øverst på siden, til høyre eller i noen tilfeller også nederst på siden. Tekstannonsene kan i dag berikes med adresseinformasjon, telefonnummer, supplerende lenker og kundevurderinger.

Google Shopping-annonser

I tillegg til de klassiske tekstannonsene er det også mulig å kjøre shopping-annonser. Disse annonsene består av et produktbilde, navn og gjeldende pris. Denne typen annonser krever at man kan levere en alltid oppdatert produkt-feed med informasjon om produktene til Google. Shopping-annonser har vist seg særlig effektive, siden kundene kan danne seg et inntrykk av produktet og prisnivået allerede før de klikker på annonsen. Dermed sorteres ofte irrelevante klikk ut.

AdWords bannerannonser

I tillegg til annonsering i søkeresultatene er AdWords bannerannonsering den mest utbredte annonseringsmetoden. Slik annonsering består av bannerannonsering på andre nettsteder, for eksempel på nyhetssider, forbrukernettsteder eller blogger. Hvor og for hvem bannerne vises, styres basert på kontekst, søkeord eller ned til det enkelte domenenavnet. Slik annonsering avregnes som regel per klikk, slik at man er sikker på at man får det man betaler for. Og skulle det ikke være tilfelle, kan annonseringen alltid justeres eller stoppes.

I tillegg til å skape en bred markedsføring rettet mot nye potensielle kunder, kan bannerannonsering brukes til å skape synlighet for brukere som allerede har besøkt det aktuelle nettstedet. Dette kalles også for "remarketing". Her er det mulig å segmentere målgruppe etter atferden deres på nettstedet og hva de har vist interesse for. Dere kan for eksempel eksponere en bruker for de produktene han eller hun har lagt i handlekurven på siden, eller vise bannere med produkter relatert til et blogginnlegg brukeren har lest på nettstedet. Mulighetene er uendelige.

AdWords YouTube-annonser

Det er også mulig å få reklame vist som intro til videoer på YouTube, som i dag er en av verdens største kommersielle TV-kanaler. I motsetning til tradisjonelle TV-kanaler gir YouTube muligheter for ekstremt presis målretting. Samtidig kan man komme i gang med et mindre annonseringsbudsjett enn hva som er tilfelle i tradisjonelle kanaler. Dette gjør YouTube spesielt interessant for bedrifter med nisjeorienterte produkter. Alt du trenger, er en TV-annonse på minst 12 sekunder, og så er du i gang.

Nå et bredere publikum med AdForm

I tillegg til Googles AdWords-produkter har vi i Vertica også et samarbeid om Real Time Bidding-annonsering via Adform. RTB er langt på vei det samme som Google Display-annonsering, men der Google Adwords iblant ikke er så utbredt på de store nyhetsmediene, kan man med Adform sikre bred eksponering på nordiske nyhetsmediers nettsteder. Adform kan på samme måte som AdWords avregnes basert på kostnad per klikk, altså at man kun betaler for den trafikken som faktisk kommer inn på nettstedet.

Strategisk sparring

Enten dere allerede har aktive annonser eller skal i gang med annonsering via Google eller andre annonsenettverk, er det at dere får den overordnede strategien på plass før dere begynner. Samtidig er det også viktig å definere hvilke måleparametere, for eksempel i Google Analytics, dere vil evaluere kampanjene basert på.

Vertica hjelper dere gjerne med å komme "opp i helikopteret" og gi dere en oversikt over de ulike mulighetene og fallgruvene innen online-annonsering. Samtidig gir vi dere innsikt i hvilke kombinasjonsmuligheter og synergieffekter som kan oppnås med annonseringsverktøyene. Kontakt oss for en uforpliktende prat om mulighetene.

Trenger dere råd eller veiledning om oppsettet av Google AdWords, tilbyr vårt online-markedsføringsteam en gratis gjennomgang. 

Kontakt meg

Vil du vite mer om e-handel eller mobile løsninger, kan du bare sende ​​meg en e-post eller ringe. Vi har 15 års erfaring med e-handel og har interne forretningsrådgivere, designere og utviklere.