Sosiale medier

At en butikk er sentralt plassert der det er trafikk og mennesker, har alltid vært viktig. Å være plassert nettopp der deres nåværende og fremtidige kunder befinner seg, er helt avgjørende, da det kan føre til at de tar en titt i utstillingsvinduet eller til og med kommer innom og handler. 


Det samme gjelder for sosiale medier. Her er det minst like viktig å være synlig og til stede der det er potensial for trafikk og vindusshoppere, og der deres eksisterende kunder allerede er. Dette gjelder for alle typer virksomheter, enten det er snakk om B2B eller B2C. Sørg derfor for å være der kundene er. Avhengig av bransje, er det noen sosiale medier som egner seg bedre enn andre.

Facebook

For å få mest mulig ut av deres tilstedeværelse på Facebook bør dere ha en overordnet strategi som rammeverk. Her er det blant annet viktig å definere hvem som er deres eksakte målgruppe, og hva disse bør eksponeres for av innhold. Samtidig er det avgjørende å fastsette enkelte mål og definere skriftlig hva den egentlige hensikten med tilstedeværelsen på Facebook er. Tilnærmingen og målene kan variere stort fra selskap til selskap.

Instagram 

Hele 1,7 millioner nordmenn har en Instagram-profil. Instagram egner seg spesielt godt hvis man selger et flott visuelt produkt, som reiser, klær eller tilbehør til hjemmet. Dette er fordi Instagram utelukkende er basert på bilder, og mange brukere bruker disse som personlig inspirasjon. 

Instagram egner seg derfor godt til historiefortelling, der brukeren eller følgeren får lov til å drømme og la seg inspirere. Dere bør også vurdere muligheten for Instagram-annonsering, der det – som for eksempel på Facebook – er mulighet for å øke synlighet og gjenkjennelse gjennom kampanjer med utallige målretningsmuligheter.

LinkedIn

LinkedIn har rundt 1,1 millioner norske brukere. LinkedIn kan være et flott verktøy hvis dere for eksempel driver i rekrutteringsbransjen. Årsaken er selvsagt at LinkedIn er et stort nettverk der folk er forbundet på kryss og tvers. Samtidig er det et sted med mye faglig innhold, siden folks kompetanse og erfaring fremkommer tydelig på profilen deres. Som virksomhet kan dere også finne mange typer studier og statistikk i form av artikler og innlegg, og derfor er dette også et naturlig sted å fremme virksomheten deres overfor kunder, konkurrenter og potensielle fremtidige ansatte. 

En kombinasjon av flere ulike sosiale medier kan være et naturlig valg dersom dere ønsker å utnytte det fulle potensialet på dette området. Dette betyr at tilstedeværelse på blant annet Twitter, Google+ eller Pinterest også kan være av interesse for virksomheten. 

Annonsering på sosiale medier

Som et supplement til tilstedeværelsen på utvalgte sosiale medier, kan dere med fordel vurdere muligheten for å bruke noe av annonsebudsjettet på disse mediene. Dette gir vanligvis en god avkastning, uavhengig av formålet og hensikten med en kampanje. På den måten kan dere få en større rekkevidde på innlegg og budskap, og nå ut til flere som kanskje kan være interessert i produkter eller tjenester dere tilbyr.

Det som kjennetegner online-annonsering, er at man typisk har bedre muligheter for å målrette og segmentere enn ved tradisjonell annonsering. Dette betyr at dere som online-annonsører vil nå et større spekter av mennesker og få mer ut av investeringen i forhold til om dere bruker penger på en helside i lokalavisen. Ikke minst har annonsering på sosiale medier også den egenskapen at de er betydelig mer målbare, slik at dere kan optimalisere fremtidige kampanjer og gjøre dem enda skarpere og mer relevant for målgruppen deres. 

Innhold på sosiale medier

Innhold og kommunikasjon er en viktig del av et godt sosiale-medier-oppsett, da riktig type innhold fokuseres på kundenes behov, ikke på dere selv. Markedsføringen deres vil derfor ikke oppleves som faktisk markedsføring – og dere vil skape mer verdi for kundene. Trenger dere råd eller veiledning om innhold på sosiale medier, tilbyr vi en gratis gjennomgang av innholdet deres. 

Felles for alle sosiale medier er imidlertid at dere må sørge for å differensiere budskap og innhold, slik at dere som virksomhet kan lykkes best mulig og være synligere og mer til stede i online-gatebildet der trafikken finnes.

Høres dette ut som noe for dere? 

Dere er alltid velkommen til å kontakte vårt online-markedsføringsteam for råd, veiledning og sparring om bedriftsprofiler, innhold eller annonsering på sosiale medier.

Kontakt meg

Vil du vite mer om e-handel eller mobile løsninger, kan du bare sende ​​meg en e-post eller ringe. Vi har 15 års erfaring med e-handel og har interne forretningsrådgivere, designere og utviklere.