Få innblikk i kundenes atferd  

Webanalyse

Vi hjelper dere med å tiltrekke besøkende og konvertere dem til kunder. Vi gir råd om den løpende tilpasningen av e-handelsløsningen basert på kundenes faktiske atferd.


Vil dere vite når og hvordan kundene besøker nettstedet deres? Vil dere vite om markedsføringsutgiftene har en effekt på omsetningen? De færreste vil svare nei på dette.

Likevel er databehandling og analyse ofte det første til å bli nedprioritert i online virksomheter rettet mot kunder. Derfor kan det være en god start å få sparring og hjelp til å definere hvilke typer besøksdata som gir verdi og kunnskap, og hvordan denne informasjonen og kunnskapen best kan brukes i hverdagen.

I Vertica strukturer vi arbeidet vårt med data i fire kategorier:

  • Rapportering og visualisering
  • Optimalisering av brukeropplevelse
  • Optimalisering av trafikkilder
  • Overvåking 

Du kan lese om noen av mulighetene innenfor de fire kategoriene nedenfor.

Optimalisering av trafikkilder

Brukere og besøk er selve drivstoffet til online-motoren. Men genererer deres online trafikkanaler de "riktige" brukerne til nettstedet? Og gjør de besøkende det dere vil de skal gjøre?

Ved å ha en oversikt over deres trafikkanaler og markedsføringsmiksen de utgjør, vil dere bli bedre i stand til å time eller forbedre kampanjer, oppdateringer på sosiale medier eller PR-arbeid. Evaluering av trafikkanaler vil ofte være basert på mikro- og makrokonverteringer samt grunnleggende brukeratferd som besøkstid og avvisningsprosent. Det er helt nødvendig å definere konverteringspunkter. En makrokonvertering kan være kjøp i nettbutikk eller registrering for et nyhetsbrevabonnement, mens mikrokonverteringer kan være visning av en video eller nedlasting av et produktblad.

Les hvordan Skagenfood har fått verdifull innsikt i deres kundegrupper gjennom webanalyse, samtidig som de har skapt en oversikt over sine data og KPI-er ved bruk av et dashbord. 

Optimalisering av brukeropplevelse

Enten dere skal lage nye nettsider eller starte arbeidet med å optimlisere deres nåværende nettsider, vil vi alltid anbefale ikke å la magefølelsen og "jeg synes" råde, men i stedet bruke data dere har liggende i for eksempel Google Analytics, til å skape et bedre beslutningsgrunnlag. 

Er det snakk om nye nettsider, vil data om brukeratferd på deres nåværende sider skape et meget godt grunnlag for design og beslutninger om brukeropplevelse. Dette gjelder for eksempel informasjon om hvorvidt de oppsøker nettstedet fra mobiltelefon eller stasjonær datamaskin, og om det er mange tilbakevendende besøkende eller mest nye besøk.

Er dere til gjengjeld godt i gang med nettsidene, vil historiske data eller sporing av funksjoner som knapper eller menyer kunne skape et godt grunnlag for prioritering av fremtidige satsingsområder.   

Overvåking

Vi har ikke alle tid til å se på nettsidedata hver dag, men med merknader i for eksempel Google Analytics kan dere holde fingeren på pulsen og reagere raskt hvis det blir behov for det. Dere kan for eksempel få en e-post hvis trafikken fra en av deres trafikkanaler faller eller øker markant som følge av avbrutte AdWords-kampanjser eller omtale av virksomheten på sosiale medier.

Du kan også bruke overvåking til å motivere teamet ditt med en e-post når dere når dagens mål for salg eller besøk.

Rapportering og visualisering

Data er vel og bra, men man kan fort bli "overinformert" og miste fokus. Uavhengig av virksomhetens størrelsen vil det derfor være svært fornuftig å utarbeide et rapportoppsett der dere måler, følger opp og visualiserer dataene som er viktigst for virksomheten. Dette kan være både overordnede KPI-er, men også fokuserte rapporter som følger opp på bestemte satsingsområder. Google Analytics har en rekke funksjoner for utsending av automatiske rapporter på e-post. Hvis dere har en mer variert markedsføringsmiks med Facebook-sider, YouTube-kanaler og nyhetsbrevlister, kan det være behov for å bruke rapporteringsverktøy som Klipfolio eller Geckoboard, som kan generere tilpassede rapporter og dashbord.  

Kontakt meg

Vil du vite mer om e-handel eller mobile løsninger, kan du bare sende ​​meg en e-post eller ringe. Vi har 15 års erfaring med e-handel og har interne forretningsrådgivere, designere og utviklere.